"Out Of Water, I Am Nothing." — Duke Kahanamoku
Välj en sida

Yvon Chouinard grundade Patagonia i början av 1970-talet. Eftersom han var mycket intresserad av friluftsaktiviteter som klättring,  kayaking och surfing kom Patagonia helt naturligt att fokusera på produkter anpassade för äventyr och ett liv i naturen. Inom surfkretsar är de kanske mest kända för sina våtdräkter men även för miljövänliga kläder som jackor, tröjor och boardshorts.

Vincent Stanley som även han varit med sedan starten berättar att den nya kampanjen, som Patagonia startar i höst, går under namnet ”Responsible Economy Campaign”. Kort och gott handlar den om att vi måste utveckla helt nya mätvärden för framgång. Mätvärden som inte bygger på en konstant ökad försäljning av varor och tjänster. Allt för att undvika en miljömässig kollaps på global nivå.

 

”How do you start to really value and honour what satisfies people as a whole and get away from the idea of shopping as an entertainment or as a kind of compensation for lack of time.” – Vincent Stanley

 

Vidare jämför Vincent konsumerismen med ett beroende och att första steget i rehabiliteringen är att erkänna att det finns ett problem som behöver lösas. Det är huvudsakligen två frågor som måste diskuteras. Den första är vilket förhållande som finns mellan tillväxt och livskvalitet. Studier visar att det finns en tydlig nivå där ytterligare tillväxt och välstånd inte nämnvärt påverkar vår livskvalitet och hur glada vi faktiskt är. Den andra är frågan gäller naturens resurser och hur de ska värdesättas. Vi måste inse att naturens värde bör inkluderas i våra ekonomiska beräkningar. Först då får vi ett riktigt pris på vad våra produkter och tjänster faktiskt kostar. Ett pris som är långt högre än det som står på prislappen idag.

 

Läs mer om ”Patagonia plans global campaign for responsible capitalism” @ The Guardian:
http://www.guardian.co.uk/sustainable-business/blog/patagonia-campaign-responsible-capitalism

Läs mer om ”Patagonia Tells Customers ‘Don’t Buy This Jacket’ in Unconventional Black Friday, Cyber Monday Ad” @ International Business Times:
http://www.ibtimes.com/patagonia-tells-customers-dont-buy-jacket-unconventional-black-friday-cyber-monday-ad-376344

Läs mer om Patagonias miljökampanjer:
http://www.patagonia.com/us/common-threads/